VÄÄRÄT OPETTAJAT

Kuvaus vääristä opettajista

8. Yhtä kaikki myös nämä uneksijat samalla tavoin saastuttavat ruumiinsa (2. Piet. 2:10, Kirj.: "lihansa".), halveksivat herruutta ja herjaavat kirkkauden henkiolentoja.

9. Ei edes ylienkeli Miikael riidellessään ja väitellessään Paholaisen kanssa Mooseksen ruumiista uskaltanut langettaa herjaavaa tuomiota vaan sanoi: "Rangaiskoon sinua Herra!"

10. Nämä ihmiset sitä vastoin herjaavat sitä, mitä eivät tunne mutta minkä he luonnostaan järjettömien eläinten tavoin tajuavat, ja näin tuottavat itselleen turmion.

11. Voi heitä! He kulkevat Kainin tietä, palkan vuoksi he heittäytyvät Bileamin eksytykseen, ja he tuhoutuvat kapinointiinsa kuin Koorah.

12. Nämä ihmiset ovat häpeätahroja teidän rakkausaterioillanne juhliessaan röyhkeästi ja kestitessään itseään. He ovat vedettömiä, tuulessa ajelehtivia pilviä, myöhäissyksyn puita, hedelmättömiä, kahdesti kuolleita ja juuriltaan reväistyjä,

13. rajuja meren aaltoja, jotka vaahtoavat omaa häpeäänsä, harhailevia tähtiä, joille ikuisiksi ajoiksi on varattuna synkkä pimeys.

14. Myös heitä tarkoittaa Hanok, Aadamista seitsemäs, ennustaessaan: "Katso, Herra tulee kymmenientuhansien pyhiensä kanssa (1. Moos. 5:21-24, 2. Tess. 1:10, Ilm. 1:7, Apokryfinen Eenokin (Hanokin) kirja, luku 1.)

15. panemaan kaikki tuomiolle ja osoittamaan kaikki ihmiset syyllisiksi kaikkiin jumalattomiin tekoihin, joita he jumalattomuudessaan ovat tehneet, ja kaikkiin julkeisiin puheisiin, joita nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet."

16. He ovat napisijoita, kohtalonsa nurkujia, jotka elävät himojensa mukaan. Heidän suunsa puhuu mahtavia, ja he mielistelevät ihmisiä oman etunsa tähden.


(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Juud. 1:8-16)

8. Juudas puhuu nyt suoraan kaikkea auktoriteettia halveksivia harhaopettajia vastaan. Kolmesta mainitusta esimerkistä voidaan nähdä suoraan kolme seikkaa. Väärät opettajat ovat täynnä himoja, kapinahenkeä ja ylimielisyyttä. Sanomalla heitä uneksijoiksi Juudas ehkä kuvaa sitä, että he eivät piittaa vähääkään säädyllisyydestä. On hyvinkin mahdollista, että he vaativat huomiota unilleen ja väittivät saaneensa niissä Jumalalta ilmestyksiä. "Herraus" voi tarkoittaa valtaa yleensä, mutta ennen kaikkea Jeesuksen herrautta (vrt. j. 4). He käänsivät hänelle selkänsä. "Kirkkauden henkiolennot", kuten 2 Piet 2:10:ssä, jossa se on käännetty 'henkivallat'.

9. Kleemens Aleksandrialainen, Origenes ja Didymos väittivät Juudaksen lainanneen tämän juutalaisesta apokryfisesta kirjoituksesta »Mooseksen taivaaseenastuminen». Joka tapauksessa kysymyksessä on vanha perimätieto, joka edellytetään tunnetuksi. Ylienkeli Miikael lähetettiin hautaamaan Moosesta. mutta perkele väitti, että hänellä oli oikeus saada Mooses (vrt. 2 Moos 2:12). Mutta edes tällaisessa tilanteessa Miikael ei rohjennut lausua herjaavaa tuomiota paholaisesta. Hän jätti asian Jumalan käsiin. Miten paljon suuremmalla syyllä ihmisten tulisikaan hillitä itsensä! Miikael mainitaan Ut:ssa tässä ja Ilm 12:7:ssa.

10. Vrt. 2 Piet 2:12. Nämä ihmiset ovat tyystin vailla hengellistä tuntoa. Siksi hengelliset totuudet eivät merkitsekään heille mitään. He pilkkaavat niitä. Ja se, mitä he "ymmärtävät luonnostaan", ei liity millään tavalla hengelliseen todellisuuteen, vaan on kokonaan fyysisellä tasolla. Sen tajuamiseen ei tarvita hengellistä ymmärrystä. Niinpä he myös tuhoutuvat yhdessä katoavaisten kanssa. Heidän luonnollisesta halustaan tulee heidän oma tuhonsa syy. He kuvittelevat omistavansa paremman tiedon ja voivansa siitä syystä puhua halventavasti taivaan voimista.

11. Nyt mainitaan esimerkkeinä kolme ikävällä tavalla kuuluisaa syntistä. "Kain" surmasi veljensä Aabelin (1 Moos 4:1-15). Hän kuvaa veljesvihaa ja itserakkautta. "Bileam" johti Israelin syntiin (4 Moos 22-24: Ilm 2:14). Luonteenlaatunsa vuoksi hän suostui mielellään syntiin. mikäli sai siitä hyötyä sillä hetkellä. Hän syyllistyi myös kaikkein suurimpaan syntiin - johtamalla toisiakin syntiin. "Koora" kapinoi johtajaa, Moosesta vastaan, kun Aaronista jälkeläisineen tehtiin pappeja. Koora tahtoi aseman, joka ei kuulunut hänelle (4 Moos 16).

12. "Likapilkku (spilas)", hyvin harvinainen sana, joka esiintyy Ut:ssa vain tässä. Tahran lisäksi se voi tarkoittaa vedenalaista karia. Kummassakin suhteessa nämä ihmiset merkitsevät uhkaa seurakunnan rakkausaterioille. "Rakkausateria (agapê)" oli tilaisuus, johon seurakunta kokoontui Herran päivänä. Jokainen otti mukaansa parastaan, ja kaikki jakoivat omastaan toisille. Joillekin orjille tämä saattoi olla ainut kunnon ateria koko viikon aikana. Mutta nämä ateriat saattoivat menettää merkityksensä kehittyessään väärään suuntaan (vrt. 1 Kor 11:17-22).

13. Myrskyn laannuttua rannoille jää aina ajopuuta ja kaikenlaista roskaa. Tämän vertauksen taustalla on Jes 57:20, joka puhuu aalloista, jotka nostavat esiin liejua ja saastaa, kun eivät voi pysyä paikoillaan. Kun Juudas kirjoittaa "harhailevista tähdistä", hän ei tarkoita planeettoja, vaan putoavia meteoriitteja, jotka häviävät pimeyteen. Tässä ja edellisessä jakeessa kirjoittaja on kuvannut niitä ihmisiä, joita vastaan hän taistelee. He ovat yhtä vaarallisia kuin vedessä olevat salakarit, yhtä itsekkäitä kuin vain itseään ruokkivat paimenet, yhtä hyödyttömiä kuin vedettömät pilvet, yhtä kuolleita kuin hedelmättömät puut, yhtä likaisia kuin vaahtoava meri. Heitä kohtaa tuomio yhtä varmasti kuin langenneita enkeleitä.

14. Juudas huipentaa vastustajiensa kuvaamisen ennustukseen väistämättömästä tuomiosta, joka liittyy Jeesuksen toiseen tulemukseen. "Tuhannen tuhannet pyhät" ovat enkeleitä (Matt 25:31).

15. Heidät suuri vikansa oli kapinallinen ja ylpeä mieli. Se näkyi kaikessa, mitä he tekivät ja sanoivat. Tässä mainitut ulkonaiset synnit ilmensivät heidän luonteenlaatuaan. "Tuomita (krisin poiein)"; "krisis" merkitsee 'erottaminen, valinta, ratkaisu'. Sana kuvasi erityisesti Jumalan tuomiota. Se tulee kohtaamaan kaikkia ihmisiä. Sekä Pietari että Juudas sanovat harhaopettajia pilkkaajiksi. Pietari väittää (2 Piet 3:4) heidän pilkkaavan pelkkää ajatustakin Kristuksen tulemuksesta. Hänellä, joka tulee tuomitsemaan, on valta tuomita (Joh 5:27).

16. Näiden ihmisten ahneus tulee selvästi esiin myös kohdassa 2 Piet 2:13,14. He eivät koskaan olleet tyytyväisiä. Syynä nurinaan ja valitukseen oli, etteivät he pystyneet koskaan tyydyttämään himojaan. Tämä johtaa pöyhkeilevään, mielistelevään ja vilpilliseen elämäntapaan.


Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita